LOGOPEDA



Godziny pracy logopedy
poniedziałek8:45-15:00
wtorek8:45-13:00
środa8:45-13:45
czwartek9:45-16:00
piątek8:45-14:00

Organizacja pracy logopedy:

  • prowadzenie badań przesiewowych na początku roku szkolnego
  • diagnoza logopedyczna
  • prowadzenie indywidualnej bądź grupowej terapii logopedycznej w zależności od stopnia nasilenia wady wymowy.

Warunkiem postępów w nauce prawidłowej wymowy jest systematyczna praca, uczęszczanie na zajęcia logopedyczne w rytmie, który wyznacza logopeda oraz powtarzanie ćwiczeń w domu. Zaburzeniom mowy towarzyszy często osłabiony słuch fonemowy, jak również problemy w czytaniu i pisaniu.

Konsultacje logopedyczne są możliwe w godzinach pracy oraz w pierwszy i drugi czwartek miesiąca do godziny 16.30.

Logopeda zajmuje się w szkole:

  • usuwaniem wad i zaburzeń mowy
  • wyrównywaniem opóźnień w rozwoju mowy
  • podnoszeniem sprawności językowej w całym obszarze języka (również słowotwórstwo, fleksja, skłania)
  • współpracą z nauczycielami, pedagogiem szkolnym
  • organizowaniem współpracy z rodzicami w celu prowadzenia lekcji instruktażowych i wydawania zaleceń do pracy w domu

Najczęściej występujące w szkole zaburzenia mowy:

  1. Afazja rozwojowa (alalia, afazja pierwotna) – zaburzenie rozwoju mowy na tle uszkodzenia centralnego układu nerwowego we wczesnym etapie rozwoju. Oblicza afazji są różne. Niektórzy pacjenci całkowicie tracą zdolność mówienia i nadawania mowy lub mają poważne problemy w obu tych sferach.
  2. Opóźniony rozwój mowy (ORM) - dzieci te przejawiają opóźniony rozwój mowy, czy to w aspekcie fonetycznym, gramatycznym czy leksykalnym i mowa ich odbiega od normy przewidzianej dla danego wieku. Pod względem artykulacyjnym mamy do czynienia przynajmniej z następującymi zaburzeniami: sygmatyzm, rotacyzm, lambdacyzm, niekiedy kapacyzm. Może być to efektem zaburzeń rozwojowych o głębszym podłożu.
  3. Sygmatyzm (prosty, międzyzębowy) – dziecko źle realizuje szereg szumiący (sz,cz, ż, dż) bądź syczący (s, z, c, dz) towarzyszy temu dysfunkcja połykania.
  4. Rotacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski „r” zastępowanej przez „l” bądź ”j” bądź realizowanej jako „r” uwularne bądź wargowe.


V Turniej Logopedyczny w Wojewódzkiej Bibliotece Pedagogicznej
Nasza drużyna: Filip Świder z klasy 2e, Lena Sosler z kl 2g oraz Kuba Stefański z kl. 3f wywalczyła wyróżnienie w turnieju logopedycznym. Na trzynaście drużyn, nasza ekipa zdobyła szóste miejsce. Najlepiej poszły nam zadania związane z rymowaniem i układaniem wyrazów oraz odgadywanie zagadek. Niestety gorzej próby dmuchania. Chociaż nasza drużyna składał się z dwojga pływaków, to zabrakło nam w tej konkurencji kilku punktów. Ale liczy się fajna zabawa!

Tekst i zdjęcia D. Trela - Godzwon


Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Wojewódzkim Fotograficznym Konkursie Logopedycznym, w którym zdjęcie Liwii Wandy zdobyło wyróżnienie.



Konkurs zagadkowy dla klas pierwszych organizowany przez logopedę jak zwykle spodobał się szkolnej społeczności. Do konkursu zgłosiło się 22 dzieci, które nauczyły się zagadek, deklamowały je przed swoimi rówieśnikami w świetlicy szkolnej, a reszta dzieci odpowiadała. Oto jedna z nich:
W wielu bajkach się pojawiam,
duże uszy ja posiadam,
I po łące kicać lubię,
pyszną trawkę sobie skubię.

Galeria konkursowa

Dzieci zdobyły spory aplauz i brawa. Dzieci bawiły się doskonale, odgadując zagadki. Jury: Adriana Beger, Joanna Migała i Beata Ptach wybrało najlepszych wykonawców. Byli to:
Ala Gałecka, kl. 1a – 1 miejsce
Antek Zamek, kl. 1b – 2 miejsce
Ania Gancewska, kl 1a – 2 miejsce
Nagrodzone dzieci dostały dyplomy i drobne upominki, natomiast wszyscy uczestnicy słodycze. Upominki i słodycze ufundowała Rada Rodziców. Teraz czas na rozstrzygnięcie konkursu na rysunek do zagadki. Tekst i zdjęcia Dorota Trela-Godzwon